سامانه نیازهای زندگی امروزی

برای هرگونه سوال در رابطه با این سایت یا هر مشکل دیگری ، با شماره پشتیبانی09919771377 تماس بگیرید. باتشکر مجید فتحی کروش

سامانه نیازهای زندگی امروزی

برای هرگونه سوال در رابطه با این سایت یا هر مشکل دیگری ، با شماره پشتیبانی09919771377 تماس بگیرید. باتشکر مجید فتحی کروش

به وبلاگ من فعلآ خوش امدید!!!!

هدفم از راه اندازی سایت، آموزش هنر و مهارت های لازم

برای پارسی زبانان عزیز

در سراسر دنیاست.

به امید روزی که آگاهی در بین هموطنانم فراگیر شود.

سوالات خود را مطرح فرمایید در حد توان پاسخ خواهم داد.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

خود شناسی

يكشنبه, ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۲۵ ب.ظ

 

برگرفته شده از 

https://www.instagram.com/majidfathikorosh/

باشگاه ورزشی

که باشم من؟

مرا از من خبر کن .

چه معنی دارد اندرخود سفر کن .

اگر کردی سؤال ازمن که من چیست؟!

مرا از من خبر کن تا که من کیست .

من کیستم؟!

شاید بارها به پاسخ های این سؤال فکر کرده اید; اما ذهن جوان شما به دشواری و سختی، پاسخ قانع کننده ای را پیدا کرده است و حق شماست که هویت فردی خودتان را بشناسید و خودشناسی کنید و بپرسید که کیستید و چه نقشی دارید؟!

 

هویت همان حقیقت شخص است .

آیا می دانید که شناخت آدم از شخصیت خودش مثل یک منشور کثیرالاضلاع است که شامل جلوه های متعددی است؟ شناخت توانایی ها، قابلیت ها و استعدادهای درونی اگر برای هر انسانی حاصل شود، راهنمای مطمئن و قابل اعتمادی برای جهت گیری در زندگی افراد خواهد بود و زمینه ساز اعتماد به نقش خودتان می شود .

 

شناخت و معرفت نسبت به ویژگی های رشد و تحول و یا به عبارت ساده تر، خصائص فیزیکی انسان، از مهمترین جنبه های خودشناسی است . همان طور که که شناخت نسبت به نیازهای اساسی و روانی کمک خواهد کرد، نیازهای انسان شامل نیازهای اولیه و ثانویه هستند . یک سری نیازهای زیستی مانند نیاز به آب و غذا و هوا و برخی نیازهای غریزی مشترک با جوان در انسان هست و برخی نیازهای ثانویه مثل نیاز به ایمنی، امنیت خاطر، نیاز به ابراز وجود و داد و ستد و معناجویی و تعلق و وابستگی هم در انسان هاست که در نهایت نیاز به «خود شکوفایی » یا «تحقق خویشتن » می شود . اگر این نیازها در انسان به خوبی تامین شود، علاوه بر آرامش درونی، حتی اطمینان به دیگران را نیز رشد می دهد و رویکرد مثبتی نسبت به دنیا در آدمی ایجاد می کند . باید دانست در یک مرحله از خودشناسی انسان نیاز بیشتری به جرات و توانایی روحی دارد، تا در پرتو آن بتواند بر ضعف های درونی غلبه کند و آن ایجاد شناخت و معرفت نسبت به ضعف ها، توانایی ها و محدودیت های وجود خودش است .

 

قطعا شما هم می دانید که خودشناسی سودمندترین نوع شناخت است و یکی از وجوه مفید آن شناخت، این است که نگرش آدمی را نسبت به پدیده های جهان هستی، انسان ها و خالق جهان مشمول کند و یا به عبارت دیگر شناخت انفسی (دنیای درون) حتی و زمینه ای برای شناخت آفاقی (جهان برون) است .

 

شناخت قدرت ها و ضعف های آدمی نیز تاثیر عمل خودشناختی است . اگر انسان سطح انتظارات از خودش را به حد متعادل برساند و تعادل منظمی بین انتظارات و توانایی های خود کند، آرامش خاطر بر او مستولی خواهد شد .

 

حتما می دانید افرادی هستند که از خودشان بیش از اندازه انتظار دارند و این انتظارات افراطی معمولا برآورده نمی شود: مثلا به شدت خود را مورد سرزنش و ملامت قرار می دهند و دریچه نیروی درونی خویش را کاهش می دهند و زمینه اولیه را برای ابتلا به مشکلات عصبی و روحی فراهم می کنند . پس شما هم به این نتیجه رسیده اید که داشتن انتظارات متعادل از خود از آثار منطقی و معقول «خودشناسی » است و سازگار شخصی و با خویشتن را به ارمغان می آورد نتیجه این سازگاری با خویش، به سازگاری اجتماعی است .

 

از نگاه دیگر، خودشناسی مقدمه ای برای «خداشناسی » است . شناخت واقعی خویش، زمینه توجه به خالق را فراهم می کند . در نهایت فایده عملی خودشناسی، احیا و نوسازی خویشتن است

.

پس اگر دوست دارید در آغاز نوجوانی و جوانی در وادی «خودشناسی » قدم بر دارید، جای شکر دارد و باید بگویم چنین گرایشی را سرآغاز کمال پیشرفت روحی و فکری خود بدانید .

 

فکر می کنید چقدر به این سؤالات می توانید پاسخ دهید؟!

چه جنبه خوب و سازنده ای در شخصیت شما وجود دارد؟!

 


 

آیا توانسته اید جنبه های مورد نظر را پرورش بدهید و به تقویت و توسعه آن ها اقدام کنید؟!

چقدر از جنبه های منفی خودتان خبر دارید و آیا شجاعت و شهادت روحی را برای پذیرفتن آن ها دارید؟! شاید سؤال های زیاد دیگری هم در این زمینه در ذهن شما باشد . پس بیایید و منصفانه به این سؤالات پاسخ دهید واین نکته یادتان نرود که: «آن هایی که در زندگی هدفی را فراروی خودشان قرار داده اند، هرگز در طوفان های زندگی غرق نمی شوند .»

۰۱/۰۶/۲۰ موافقین ۱ مخالفین ۰
مجید فتحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی